"Үнийн өвдөлт" нийтлэл
2013, 4 сарын 12. 10:160

Үнийн өвдөлт  Г.Бадраа /Маркетингийн судлаач, маркетер/


Тархины хамгийн дургүй зүйл бол өвдөлт. Хүний бие махбод ямар нэгэн өвдөлтийг мэдэрч байгаа үед дархлаа суларч, сэтгэл санаа унаж, стресст амархан ордог. Тиймээс л өвдөлтийг намжаах, хорт хавдрыг эмчилэх асуудал чухлаар тавигдах болсон тул олон төрлийн өвчин намдаах бэлдмэлийг эмчилгээнд хэрэглэдэг. Өвчин намдаах эмийнн үйлчилгээ нь тухайн өвчнийг эдгээж байгаа хэрэг бус, харин өвдөлтийг үл мэдрүүлхэд чиглэгддэгийг та бид мэдэх билээ.
Түүнтэй адил маркетеруудын зохицуулаад байгаа зах зээл дээр хүчтэй өвдөлтүүд хэрэглэгчдэд мэдрэгдсээр байна. Үүний нэг нь “үнийн өвдөлт” юм. Carnegie Mellon сургуулийн профессор George Loewenstein тархины цахилгаан соронзон аппарат болох MRI ашиглан хэрэглэгчийн худалдан авалтын үйл явцыг судалж байхдаа тархины өвдөлтийг мэдэрдэг хэсэгт хөөрөлт үүсэхийг ажиглажээ. Ажигласан тэр зүйлээ “худалдан авалтын өвдөлт” гэж нэрлэсэн нь нейромаркетингийн томоохон нээлтийн нэг болсон байна.
 

Хэрэглэгч өндөр үнэтэй эсвэл үнэ нь тохироогүй гэж бодсон бүтээгдэхүүн, үйлчилгээг худалдан авахад яг өвдөлттэй адил үйл явц тархинд үүсдэг аж. 1900 аад онд зан үйлийн шинжлэх ухаанд томоохон хувьсгал болсон Павловын нөхцөлт суралцах орчны онолоор хүн өөрт нь ямар нэгэн өвдөлт буюу шийтгэл болж байгаа зүйлээс зайлсхийдэг байна. Тиймээс хэрвээ хэрэглэгчийн чинь тархинд таны таамаглахгүй буюу асуулгын судалгаагаар харагдахгүй “өвдөлт” үүсэж байвал та тэднийг үнэнч хэрэглэгч болгох нь бүү хэл дахин худалдан авалтыг хийлгэхэд ч хүндрэлтэй болно. Маркетингийн өвчин намдаах талаарх энэ нийтлэлийг уншсаны дараа та дээрх өгүүлбэрийн утгыг дахин нэг эргэцүүлэн бодоорой.
“Хүний тархи бол гайхалтай эрхтэн. Яагаад гэвэл бүх мэдээллийг цахилгаан гүйдэл, химийн нэгдэл болгож чаддаг юм” гэж Нобелийн шагналт Анри Бергсон хэлсэн байдаг.  Хэрвээ өвдөлт үүсэх нөхцөл нэгэнт бүрдсэн бол ямар ч тайлбар түүнийг зогсоож чадахгүй. Мэдрэмж, далд ухамсарт үүссэн зан үйл, хандлагад шууд нөлөөлдөг нейротрасметр буюу химийн нэгдлийг бид ухамсарлан ойлгож үл чадах бөгөөд сүүлд нь бие махбодын өөрчлөлтөөрөө мэдэрдэг. Ямар нэгэн асуудал бидний тархинд түүнийг мэдэхээс хэдэн секундын өмнө шийдэгддэг нь сонирхолтой хэрэг юм.  Үүнийг мөн нейро шинжлэх ухааны томоохон нээлтэд тооцож болно.

Нейромаркетингийн онолоор үнийн өвдөлт үүсгэхгүй байхын тулд юуг анхаарах вэ?
Маркетерууд үнэ тогтооход хэрхэн оролцож чаддаг билээ? Энэ нь үнэндээ маркетеруудын чадвар, компани маркетинг төвтэй эсэхээс шууд хамаардаг. Ерөнхий удирдлага зохион байгуулалтаа шийдэж чадаагүй байгууллага хэрэглэгч рүү чиглэсэн сайн маркетинг хийх нь ховор байдаг.
Маркетерууд санхүүгийн удирдлагын өндөр мэдлэгтэй байж үнийн шийдвэрт нөлөөлж чадна. Масс зах зээл дээр барьдаг алтан дүрмээ л хэрэглэх санал тавих нь өнөөдөр хангалтгүй юм. Тэрхүү алтан дүрмээр өрсөлдөгчөөс доогуур, зардлаас дээгүүр байх ёстой байдгийг бүгд мэднэ. Зардлаар суурь хийж, өрсөлдөгчөөр тааз хийх нь асар өргөн орон зайд нүд нь боолттой хэрэглэгчдэд алтан бэлзэг хайхтай адил зүйл болдог. Тэгтэл санхүүгийн албанаас борлуулсан бүтээгдэхүүний өртгийг суурь болгож тухайн жил барих ёстой ROI –д тулгуурласан том шахалтыг хийнэ. Яг энэ үед байгууллагын тань маркетингийн удирдлагын ноён нуруу харагддаг.  
Судалгааны томоохон баазтай эсвэл маркетингийн судалгааны компанитай хамтран ажиллах хэмжээнд хүрсэн байгууллага хэрэглэгчийн үнийн мэдрэмж, хандлага дээр суурилсан аргаар үнээ шийднэ. Үнэтэй холбоотой мэдрэмжүүдийг Watson болон Tellgen[1985] нарын боловсруулсан 24 хэмжигдэхүүнээр тодорхойлж үнээ тогтооно.
 

Эсвэл хэрэглэгчийн хэрэглээ, хандлагын судалгаагаар тэдний идеал үнэ хоорондын зайг олж үнэ тавих аргыг ашиглана. Идеал нь ихэвчлэн хэтэрхий үнэтэй гэсэн муруй, хямдхан гэсэн муруйтай огтлолцох хэсэгт дээд хязгаар, хэтэрхий хямдхан үнэтэй гэсэн мурий, хямдхан биш гэсэн мурийтай огтлолцох хэсэгт доод үнийн төвшинг заадаг юм.
Зардал дээр нэмэх, үнэ цэнэ бүтээх, түвшин тогтоох, зорилтот өгөөжийн арга гээд бусад ямар ч аргаар үнэ тогтоож болох боловч статистикийн 100% магадлал, 99% итгэх түвшинд нийцэж чаддаг нейро шинжлэх ухааны аргыг ашиглаж 800 бус, 80 хэрэглэгчээс үнийн талаар судалбал маш ашигтай үр дүнд хүрэх нь мэдээж юм. Энэ удаа нейромаркетингийн судалгаануудаас дараах 2 зөвлөгөөг бүтээгдэхүүн үйлчилгээний үнийг тогтооход ашиглахыг зөвлөе.
  1. Бүтээгдэхүүн үйлчилгээний үнийг багцлан үнэ тогтоож байх. Хэрэглэгч нэг үнээр олон бүтээгдэхүүн авах туйлын дуртай байдаг нь тархины бичлэгээс харагддаг байна. Ялангуяа хэрэглэгчийн оролцоо өндөртэй, удаан хэрэглээтэй бүтээгдэхүүн дээр багцалсан үнийг хэрэглэх нь өвчин үүсэхээс сэргийлдэг байна.
  2. Үнийн өвдөлт бол шинж тэмдэг. Гол үндсийг нь тодорхойлох. Үнийн өвдөлт үүсэх хамгийн том шалтгаан бол шударга бус үнийг төлж байгаа гэсэн мэдрэмж байдаг байна. Тиймээс аль болох энэ сэдлийг үүсгэхгүйгээр үнэ тогтоох нь ашигтай.
Хэрэглэгчийн талаарх уламжлалт судалгаанд байдаг алдаатай нэг асуулт.
‘Та ... бүтээгдэхүүнийг хэдэн төгрөгөөр авах хүсэлтэй байна вэ?’
Сонголт нь: ‘А. 5000 төгрөг Б. 4000 төгрөг’
Дүгнэлт нь: ‘Нийт хүмүүсийн 90% нь 4000 төгрөгөөр бүтээгдэхүүнийг авах хүсэлтэй байна’
Дээрх судалгаа алдаатай хийгдсэн ч, дүгнэлт нь тохиолдлоор үнэн зүйлийг хэлж байна. Ямар ч хүн “Good value for money” буюу хямдхан аятайхан бүтээгдэхүүн худалдан авахыг хүснэ. Тэгэхээр ямар нэгэн байдлаар үнийн өвдөлт үүсэх нь гарцаагүй.

Тэгвэл нэгэнт үүссэн үнийг өвдөлтийг хэрхэн намдаах вэ?
Эмчилгээнд сулавтар опиодын бус бэлдмэлээс эхлээд хүчтэй мансуурах үйлдэлтэй эмийг шат дараалан ашигладаг бол маркетингт бид өвдөлт намдаах хэрэгслээр үнийн тактикуудыг ашиглах хэрэгтэй болдог.
Үнийн стратеги, үнийн тактик нэртэй 20 орчим өвчин намдаах арга байдгаас хамгийн их хэрэг болохуйц 5 тактикийг нейромаркетингийн ололтоор баяжуулан хуваалцъя.
  1. “Шатлалт үнэ”-ийн тактик. Энэ бол зах зээлд бүтээгдэхүүн, үйлчилгээг онцгой үнээр нэвтрүүлж, зах зээлийн өрмийг бага багаар хусдаг арга гэж хэлж болно. Apple корпораци энэ аргыг гаргууд сайн хэрэглэдгийг бид одоо мэдэх болсон. Жишээ нь:  Apple iPhone гаргахдаа ихээхэн хүлээлтийг үүсгэж утсаа 499-599 долларын хооронд худалдаалж эхэлсэн бөгөөд хүсэн хүлээж байсан манлайлагчид авч дууссан хэдхэн сарын дараа үнээ 200 доллароор буулгаж  мөн л чамгүй борлуулалт хийнэ.  Харин удалгүй iPhone 3G, гаргаж үнийг нь анхны iPhone –ний үнээс 199 доллароор бага үнэлнэ. Ингэж 3 өдрийн дотор 1,000,000 ширхэг утас борлуулна. Шатлалт үнийн арга нь хурдацтай өөрчлөгддөг технологийн бүтээгдэхүүний ангилалд ямар нэгэн заль мэх мэт харагддаггүй бөгөөд харин ч хямдрал гэдэг мэдрэмжээр өвдөлт намдааж чаддаг аж.
  2. “Сондгой үнэ”-ийн тактик. Өнөөдөр түгээмэл ашиглаж байгаа өвдөлтийг намдаадаг нэг арга бол сондгой үнэ юм. Бүхэл гурван оронтой тооноос илүү, сондгой хоёр оронтой тоогоор бичигдсэн үнэ илүү. 100₮ –с 99₮ хямд харагдах нь мэдээж.  Гэхдээ бидний логик ухамсар тайлахгүй 2 нууц энэ үнийн тактикт бай.\
  3. Гэнэтийн худалдан авалтыг нэмэгдүүлдэг. Супермаркетад гэнэтийн худалдан авалт их байдаг шалтгаан ч мөн үүнтэй холбоотой болох тухай туршилтууд байдаг. Ихэнх хүн худалдан авах төсөвтөө хязгаарлалт хийдэг учраас авсан бүтээгдэхүүнүүдийн үнийн нийлбэрийг тооцоолохыг хичээдэг байна. Тооцоолон бодох энэхүү үйл ажиллагаа нь мэдрэмж тархины шийдвэрт оролцох боломжийг нэмэгдүүлж, улмаар замд таарсан, таалагдсан бүтээгдэхүүнийг сонгох нь их болдог.
  4. Үнэ хямдарахыг хүлээх.1000 төгрөгөөр үнэлсэн бүтээгдэхүүнийг хэрэглэгчид 900 болохоос нааш хямдрал бодиттой бус гэж үнэлдэг бол 999 төгрөгийн бүтээгдэхүүнийг 969 болж хямдрахад хангалттай мэт мэдэрдэг болох нь зан үйлийн эдийн засагч Dan Ariely –ийн судалгаанаас харагджээ. Тэрээр өөрийн Predictably Irrational номондоо илүү сонирхолтой баримт оруулсан байдаг нь хүмүүсийн регистрийн дугаарын сүүлийн 2 орон өндөр тоо байх тусам хүмүүс дуудлага худалдаанд өндөр үнэ хэлдгийг тогтоосон байна.
Үнийн өвдөлтийг багасгахын тулд сондгой орноор төгссөн тоотой үнийг ашиглаж, давуу талыг нь хүртэх хэрэгтэй.

Энэ мэдээнд өгөх таны сэтгэгдэл?
0
0
0
0
0
0
0
Онцлох мэдээ
Сансар огторгуйн гэрээний тухай тогтоолд ОХУ хориг тавьсныг АНУ шүүмжилжээ
02024-4-25 18:35
Газрын тосны үнэ өсжээ
02024-4-25 18:33
Нисэх онгоц тээгч “Жорж Вашингтон” хөлөг онгоц Япон руу хөдөлнө
02024-4-25 16:26
Чип суулгуулсан өвчтөн бодлоороо ханз үсэг бичиж чаджээ
02024-4-25 16:18
Хуванцрын бохирдолтой тэмцэх тухай гэрээний асуудлаарх уулзалт Канадад эхэлжээ
02024-4-25 16:09
Испанийн Ерөнхий сайд огцрох эсэхээ эргэцүүлнэ
02024-4-25 16:05
АНУ: 20 гаруй жилийн өмнөх гэмт хэргийн буруутан амьсгал хураахаасаа өмнө хэргээ хүлээжээ
02024-4-25 16:01
Билли Айлиш: Би бүх л амьдралынхаа туршид охидод хайртай байсан
12024-4-25 13:01
Oracle компани төв оффисоо Техас мужаас Теннесси муж руу нүүлгэн болжээ
02024-4-25 12:35
BYD компани анхны тансаг зэрэглэлийн седан ангиллын цахилгаан автомашинаа танилцуулна
02024-4-25 12:04